Les Langues D Enseignement Un Enjeu Politique Revue Internationale D éducation Sèvres 70 Ebook

Les Langues D Enseignement Un Enjeu Politique Revue Internationale D éducation Sèvres 70 Ebook Book in PDF, ePub and Kindle version is available to download in english. Read online anytime anywhere directly from your device. Click on the download button below to get a free pdf file of Les Langues D Enseignement Un Enjeu Politique Revue Internationale D éducation Sèvres 70 Ebook book. This book definitely worth reading, it is an incredibly well-written.

Les langues d'enseignement, un enjeu politique - Revue internationale d'éducation Sèvres 70 - Ebook

Author : CIEP
Publisher : Didier
Page : 88 pages
File Size : 43,5 Mb
Release : 2016-01-27
Category : Education
ISBN : 9782278086955

Get Book

Les langues d'enseignement, un enjeu politique - Revue internationale d'éducation Sèvres 70 - Ebook by CIEP Pdf

Pourquoi l’enseignement en basque progresse-t-il au Pays basque espagnol ? Parle-t-on encore malais à Singapour ? Qui étudie en français aujourd’hui en Algérie ? L’estonien est-il menacé en Estonie ? Pourquoi la France n’a-t-elle pas ratifié la Charte des langues régionales ou minoritaires ? Et en Inde, pourquoi des parents choisissent-ils de scolariser leurs enfants en anglais ? Ces interrogations, parmi d’autres, émergent de la lecture du numéro 70 de la Revue internationale d’éducation de Sèvres consacré au choix des langues d’enseignement. Elles montrent qu’à l’évidence, ce choix est une question éminemment politique, qui dépasse largement le cadre des politiques éducatives. Les dix études qui composent ce dossier portent sur des contextes aussi différents que l’Algérie, le Burkina Faso, les Comores, l’Es- tonie, la France, l’Inde, le Paraguay, le Pays basque espagnol, Singapour, et la politique du Conseil de l’Europe. Elles font apparaître le constat suivant : aujourd’hui, le choix de la langue d’instruction n’est plus seulement le fait des pouvoirs publics ou des politiques officielles. Il subit désormais l’influence de facteurs et d’acteurs multiples, qui manifestent plus ou moins, selon les contextes, leur adhésion à une politique commune ou au contraire cherchent à la contourner. Des stratégies de différenciation sociale sont mises en place par des groupes aux intérêts divers, pour répondre aux enjeux du monde contemporain : employabilité et circulation professionnelle, obligation de résultats, privatisation et diversification de l’offre de formation, ou encore affirmation identitaire et reconnaissance de langues minoritaires dans la scolarisation. Partout l’arrivée en force d’acteurs nouveaux dans les débats, qu’il s’agisse des pouvoirs politiques régionaux, des parents, mais aussi des organisations internationales, change la donne, y compris au niveau des systèmes éducatifs.

La recherche en éducation - Revue internationale d'éducation sèvres 85 - Ebook

Author : CIEP
Publisher : Didier
Page : 181 pages
File Size : 47,6 Mb
Release : 2020-12-31
Category : Education
ISBN : 9782278096305

Get Book

La recherche en éducation - Revue internationale d'éducation sèvres 85 - Ebook by CIEP Pdf

La crise de la Covid-19 a mis en lumière l’importance de la parole des chercheurs dans la prise de décision politique. Qu’en est-il dans le domaine de l’éducation ? Comment s’articulent les relations entre la recherche en éducation, la décision politique et l’action de terrain ? Quel est le pouvoir des différents acteurs et où est-il situé ? Ce numéro analyse des contextes variés : France, Chine, Mexique, Russie, Suède ou encore Pays de Galles ou Québec, et élargit la réflexion au cas de l’Afrique et des pays arabes. Il met en évidence les différents équilibres en place et leur impact sur l’éducation. Une coopération étroite entre les sphères de la recherche, de la décision et de l’action semble plus que jamais nécessaire pour que les systèmes éducatifs puissent répondre aux besoins d’éducation et faire face aux mutations sociétales. Ce dossier tente ainsi de dégager les conditions qui permettraient de créer de l’intelligence collective au bénéfice de la qualité de l’éducation. Un numéro coordonné par Jean-Marie De Ketele, Université catholique de Louvain, rédacteur en chef de la Revue internationale d’éducation de Sèvres.

Ce que l'école enseigne à tous - Revue Internationale d'éducation Sèvres n°73 - Ebook

Author : CIEP
Publisher : Didier
Page : 165 pages
File Size : 43,6 Mb
Release : 2017-02-08
Category : Education
ISBN : 9782278090549

Get Book

Ce que l'école enseigne à tous - Revue Internationale d'éducation Sèvres n°73 - Ebook by CIEP Pdf

Cherche-t-on partout à bâtir une école qui soit commune à tous les élèves, et avec quelles finalités ? À partir de cette interrogation, le numéro 73 de la Revue internationale d’éducation de Sèvres examine les contenus de l’enseignement obligatoire d’une dizaine de pays : sont-ils pensés comme communs à tous les élèves ? Existe-t-il un consensus social à ce sujet ? Ce qu’on appelle « commun » a-t-il le même sens, d’un pays à l’autre ? Quels contenus sont privilégiés ? Les auteurs analysent le contexte de leur pays (Algérie, Écosse/Angleterre, Espagne, France, Libéria, Québec, Roumanie, Vietnam), et montrent que ces questions revêtent partout une forte signification politique. Il existe bien, dans ces différentes sociétés, de nombreux motifs politiques de souhaiter une école commune, que ce soit en termes de citoyenneté, de création d’une culture commune ou de lutte contre les inégalités. Mais le consensus sur ces politiques et leurs finalités ne semble aller de soi dans aucun des pays étudiés : ni sur le degré de commun à définir, ni sur les contenus à privilégier. De plus, le développement des différentes formes du marché ou quasi marché de l’éducation rejoint des oppositions idéologiques pour compromettre la notion même d’école commune, qui demeure un objectif sous tension permanente, dans de nombreux systèmes éducatifs.

Réformer L'éducation - Revue internationale d'éducation sèvres 83 - Ebook

Author : CIEP
Publisher : Didier
Page : 257 pages
File Size : 44,6 Mb
Release : 2020-06-17
Category : Education
ISBN : 9782278096244

Get Book

Réformer L'éducation - Revue internationale d'éducation sèvres 83 - Ebook by CIEP Pdf

Le 83e numéro de la Revue internationale d’éducation de Sèvres s’intéresse à un enjeu qui concerne tous les pays du monde : « réformer l’éducation ». Il poursuit la réflexion engagée lors du colloque international sur « Les conditions de réussite des réformes en éducation », qui avait réuni à France Éducation international, en juin 2019, 60 intervenants – chercheurs, décideurs politiques et praticiens – venus de 30 pays. Pour ce numéro, une vingtaine de grandes voix ont été sollicitées dont celle de l’actuel Ministre français de l’éducation et de la jeunesse, Jean-Michel Blanquer. Il leur a été demandé non seulement de livrer leur analyse de l’état actuel de l’éducation dans le monde et des voies et moyens de l’améliorer mais aussi de se risquer à parler du futur : comment ces experts respectés et écoutés au plan international envisagent-ils l’éducation à l’horizon 2030 ou 2040 ? Tous les auteurs ont joué le jeu, en veillant à s’entourer des garde-fous et précautions intellectuelles nécessaires. Trois grandes parties structurent l’ouvrage : questions préalables ; sur les conditions pour réussir les réformes en éducation ; l’avenir de l’éducation. Si les éclairages proposés divergent parfois, ce qui ressort des différentes contributions n’est pas ordinaire. On voit bien que quelque chose de nouveau se prépare ou est parfois déjà en place, et qui n’est pas le seul fait des pays de l’OCDE. Un peu partout dans le monde, on observe les limites des conceptions top-down ou bottom-up des réformes. Le numéro met en lumière un appel partagé à des formes de gouvernance horizontale intermédiaire, au-delà des considérations idéologiques, et une évidence : en matière de réforme, les praticiens ont un rôle clé à jouer. Ce qui est en train de se passer pour l’école est-il aussi en germe aussi dans d’autres secteurs, tels que la santé ? Ce numéro exceptionnel par son volume et par ses perspectives est coordonné par Jean- Marie De Ketele, Université catholique de Louvain.

Encyclopedia of Modern French Thought

Author : Christopher John Murray
Publisher : Taylor & Francis
Page : 748 pages
File Size : 45,8 Mb
Release : 2004
Category : History
ISBN : 9781579583842

Get Book

Encyclopedia of Modern French Thought by Christopher John Murray Pdf

This work covers not only philosophy, but also all the other major disciplines, including literary theory, sociology, linguistics, political thought, theology, and more. The 240 analytical entries examine individuals such as Bergson, Durkheim, Mauss, Sartre, Beauvoir, Foucault, Levi-Strauss, Lacan, Kristeva, and Derrida; specific disciplines such as the arts, anthropology, historiography, psychology, and sociology; key beliefs and methodologies such as Catholicism, deconstruction, feminism, Marxism, and phenomenology; themes and concepts such as freedom, language, media, and sexuality; and istorical, political, social, and intellectual context. --From publisher's decription.

Troubled Persons Industries

Author : Martin Harbusch
Publisher : Springer Nature
Page : 351 pages
File Size : 53,9 Mb
Release : 2022-01-13
Category : Psychology
ISBN : 9783030837457

Get Book

Troubled Persons Industries by Martin Harbusch Pdf

This book critiques the use of psychiatric labelling and psychiatric narratives in everyday areas of institutional and social life across the globe. It engages an interpretive sociology, emphasising the medial and individual everyday practices of medicalisation, and their role in establishing and diffusing conceptions of mental (ab)normality. The reconstruction of psychiatric narratives is currently taking place in multiple contexts, many of which are no longer strictly psychiatric. On the one hand, psychiatric narratives now pervade contemporary public discourses and institutions though advertising, news and internet sites. On the other hand, professionals like social workers, teachers, counsellors, disability advisors, lawyers, nurses and/or health insurance staff dealing with psychiatric narratives are becoming servants of the psychiatric discourse within “troubled person’s industries”. Abstract academic categories get turned into concrete aggrieved victims of these categorisations and academic formulas turned into individual narratives. To receive support it seems, one must be labelled. The practice-oriented micro-sociological field with which this volume is concerned has only recently begun to integrate itself into public and academic debates regarding medicalisation and the social role of psychiatry. Discussions on the evolution and expansion of official diagnoses within academia, and society in general, frequently overlook the individualised roles of psychiatric diagnoses and the experiences of those involved and affected by these processes, an oversight which this volume seeks to both highlight and address.

Satanism: A Social History

Author : Massimo Introvigne
Publisher : BRILL
Page : 665 pages
File Size : 54,5 Mb
Release : 2016-08-29
Category : Religion
ISBN : 9789004244962

Get Book

Satanism: A Social History by Massimo Introvigne Pdf

For the first time, Massimo Introvigne proposes a general social history of Satanism and anti-Satanism, from the French Court of Louis XIV to the Satanic scares of the late 20th century, satanic themes in Black Metal music, the Church of Satan, and beyond.

The Rejection of Consequentialism

Author : Samuel Scheffler
Publisher : Oxford University Press
Page : 133 pages
File Size : 40,9 Mb
Release : 1994-08-11
Category : Philosophy
ISBN : 9780191040160

Get Book

The Rejection of Consequentialism by Samuel Scheffler Pdf

In contemporary philosophy, substantive moral theories are typically classified as either consequentialist or deontological. Standard consequentialist theories insist, roughly, that agents must always act so as to produce the best available outcomes overall. Standard deontological theories, by contrast, maintain that there are some circumstances where one is permitted but not required to produce the best overall results, and still other circumstances in which one is positively forbidden to do so. Classical utilitarianism is the most familiar consequentialist view, but it is widely regarded as an inadequate account of morality. Although Professor Scheffler agrees with this assessment, he also believes that consequentialism seems initially plausible, and that there is a persistent air of paradox surrounding typical deontological views. In this book, therefore, he undertakes to reconsider the rejection of consequentialism. He argues that it is possible to provide a rationale for the view that agents need not always produce the best possible overall outcomes, and this motivates one departure from consequentialism; but he shows that it is surprisingly difficult to provide a satisfactory rationale for the view that there are times when agents must not produce the best possible overall outcomes. He goes on to argue for a hitherto neglected type of moral conception, according to which agents are always permitted, but not always required, to produce the best outcomes.

Overview of Information Literacy Resources Worldwide

Author : Forest W. Horton
Publisher : UNESCO
Page : 223 pages
File Size : 55,5 Mb
Release : 2013
Category : Information literacy
ISBN : 9789230011314

Get Book

Overview of Information Literacy Resources Worldwide by Forest W. Horton Pdf

"A bibliography of print and online materials available in Albanian, Amharic, Arabic, Bengali, Bosnian, Bulgarian, Chinese, Croatian, Czech, Dutch, English, Estonian, Filipino, Finnish, French, German, Greek, Hindi, Hungarian, Icelandic, Indonesian, Italian, Japanese, Korean, Laotian, Latvian, Lithuanian, Norwegian, Polish, Portuguese, Russian, Shona, Slovak, Spanish, Swedish, Thai, Turkish, Turkmen, Uzbek, and Vietnamese concerning information literacy."--Résumé de la notice dérivée.

Souviens-Toi. . . Sydney

Author : Eneeh Quarter
Publisher : Unknown
Page : 128 pages
File Size : 44,6 Mb
Release : 2020-08
Category : Electronic
ISBN : 1649701276

Get Book

Souviens-Toi. . . Sydney by Eneeh Quarter Pdf

Élevée dans une famille profondément religieuse, Claire se donne tout entière à sa foi. Pourtant, dès son mariage, ressortent les démons du passé demeurés pendant des années enfouis au plus profond d'elle et dont elle ne soupçonnait pas l'existence. Un événement tragique va l'amener à questionner ses croyances et mettre en doute la sincérité des personnes de son entourage. Elle entame alors un voyage qui, petit à petit, l'amènera à réfléchir sur ce qui a toujours été pour elle «la vérité». Mais réussira-t-elle à en sortir indemne? Et surtout, quelle est cette ombre mystérieuse qui vient lui rendre visite la nuit?

The Seduction of the Mediterranean

Author : Robert Aldrich
Publisher : Routledge
Page : 292 pages
File Size : 41,5 Mb
Release : 2002-09-11
Category : History
ISBN : 9781134871391

Get Book

The Seduction of the Mediterranean by Robert Aldrich Pdf

Through an explanation of forty figures in European culture, ^The Seduction of the Mediterranean argues that the Mediterranean, classical and contemporary, was the central theme in homoerotic writing and art from the 1750s to the 1950s. Episodes of exile, murder, drug-taking, wild homosexual orgies and court cases are woven into an original study of a significant theme in European culture. The myth of a homoerotic Mediterranean made a major contribution to general attitudes towards Antiquity, the Renaissance and modern Italy and Greece.

France and the South Pacific since 1940

Author : Robert Aldrich
Publisher : University of Hawaii Press
Page : 444 pages
File Size : 42,6 Mb
Release : 1993-09-01
Category : History
ISBN : 0824815580

Get Book

France and the South Pacific since 1940 by Robert Aldrich Pdf

For some, Tahiti, New Caledonia and Wallis and Futuna are idyllic tropical islands with a French flavour, while for others they represent continuing French colonialism, thwarted independence movements and nuclear-testing. This book looks at the realities of the French territories in Oceania, and the former Franco-British condominium of the New Hebrides (now Vanuatu), as well as changing French policy in the region. This study is based on published sources as well as archival material and interviews, and is a sequel to the highly praised The French Presence in the South Pacific, 1842-1940.

Deviced!

Author : Doreen Dodgen-Magee
Publisher : Rowman & Littlefield Publishers
Page : 0 pages
File Size : 42,9 Mb
Release : 2018
Category : Technological innovations
ISBN : 1538115840

Get Book

Deviced! by Doreen Dodgen-Magee Pdf

Americans engage with screens for more than ten hours a day, changing our brains, our relationships, and our personal lives. Here, Dodgen-Magee illuminates the effects of device overuse, and offers wisdom gleaned from personal stories, research, and anecdotes from youth, paren...

Greater France

Author : Robert Aldrich
Publisher : Palgrave Macmillan
Page : 385 pages
File Size : 42,9 Mb
Release : 1996-09-15
Category : History
ISBN : 0312160003

Get Book

Greater France by Robert Aldrich Pdf

Drawing on the most up-to-date research and theories, Greater France provides a comprehensive and lively account of France`s imperial adventure, from the sands of the Sahara to the jungles of equatorial Africa, from the lush rice paddies of Indochina to the legendary isles of Polynesia.

The Romanian Extreme Right

Author : Z. Ornea
Publisher : Unknown
Page : 464 pages
File Size : 40,6 Mb
Release : 1999
Category : History
ISBN : UOM:39015047728004

Get Book

The Romanian Extreme Right by Z. Ornea Pdf

This fascinating study of the intellectual origins and ideological and political evolution of the extreme right of interwar Romania offers a sensitive explanation of the part played by the Iron Guard in the history of Romanianism-anti-Semitism with university-based ideologies in the late 1920s and the 1930s. The work is largely based on analyses of printed literary and political tracts as well as on the nature of propaganda and the evolution of the doctrines of the Guardist movement.